PUNKTER
- Ångra ditt köp inom 14 dagar efter du mottagit dina varor.
- Ångerrätten gäller INTE varor som är specialtillverkade
- Har vi uppenbart fel priser kommer vi att annullera din order och återbetala ditt köp.
- Vid fakturaköp eller delbetalning görs en kreditkontroll som utförs via Svea.
- Vi reserverar oss mot felskrivningar och felaktiga priser
- Alltid fri frakt vid ny beställning
- Leveranstiden är för närvarande 3-5 veckor
- Sov Gott Garanti
1. PRISER & BETALNING
Våra priser anges i inklusive moms. I kassan ser du det totala priset inklusive alla avgifter, rabatter, moms och frakt. Alla våra betalningar sker genom Svea. Vi erbjuder Faktura, Delbetalning, Banköverföring, Kortbetalning och Swish.
Vid felaktig prissättning förbehåller vi oss rätten att annullera köpet och återbetala eventuell betalning eller makulera fakturan. Detsamma gäller vid eventuellt fel i vårt saldo och vi av uppenbara skäl inte kan skicka ordern och vid eventuell slutförsäljning samt tryck-och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick.
Om felaktigheter eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Sängfabriken rätten att ändra detta i efterhand. Sängfabriken tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.
KORTBETALNING
Sängfabriken erbjuder säker kortbetalning med VISA, MasterCard i samarbete med Svea.
BANKÖVERFÖRING
Sängfabriken erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunde i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner köpet med BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto.
Vi erbjuder Svea som betalningsmetod för att göra ditt köp hos oss så smidigt som möjligt. Här är de viktigaste villkoren som gäller när du handlar med Klarna.
1. Betalningsalternativ
Klicka här för allmäna villkor för Svea Checkout
SVEA FAKTURA
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Sängvaruhuset Elgen överlåtna till Svea Bank AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturavillkor.
SVEA DELBETALNING
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på ränta för ett köp med delbetalning på 10 000kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 0 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. Mer information om delbetalning med Svea och allmänna villkor hittar du här. Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.
Ränta blir det om du tar längre än 12 månader.
Allmänna villkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)
KORTBETALNING
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, Amex. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet.
DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY
Handla och betala direkt från ditt bankkonto.
Så här går det till:
- Välj Trustly som betalalternativ i kassan.
- Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning.
- Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
- Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.
4. Returer och Återbetalningar
Om du returnerar varor hanteras återbetalningen av Klarna. När returen är behandlad uppdateras ditt Klarna-konto, och återbetalningen görs direkt till din betalningsmetod.
5. Kontakt och Hjälp
Om du har frågor kring din betalning eller hantering av ditt konto hos Klarna, kan du kontakta Klarna direkt via deras kundtjänst på klarna.com/sv/kundservice eller via deras app.
6. Avgifter
Klarna erbjuder i regel betalningsalternativen utan avgift, men eventuella avgifter för delbetalning och påminnelseavgifter framgår tydligt i samband med ditt köp och i Klarnas villkor.
Genom att välja Klarna som betalningsalternativ godkänner du Klarnas användarvillkor och sekretesspolicy.
SWISHBETALNING
Vi erbjuder swishbetalning som alternativ. Du gör enkelt en betalning med din mobil och använder BankID för att verifiera ditt köp.
Du kan välja detta alternativ i kassan och tänk på att du måste ha ett giltigt BankID för att kunna slutföra köpet.
2. LEVERANSINFORMATION
Vi skickar våra sängar med våra egna bilar och kan använda oss utav DHL. Vi erbjuder alltid fri frakt vid ny beställning på alla våra produkter till våra kunder i hela Sverige. Vi levererar din säng direkt hem till din tomtgräns/portgräns. (Så långt chauffören kan komma med sitt fordon.) Inbärning kan beställas mot en kostnad i vissa områden och mindre paket kan komma att levereras till närmaste paketombud.
Senarelägga leveransen
Om du som kund väljer att senarelägga leveransen utöver den avtalade leveranstiden så kommer vi kräva direktbetalning. Har du valt ett annat alternativ än direktbetalning behöver vi ändra det till direktbetalning innan vi kan senarelägga din order.
Avisering
Aviseringen sker till de mobilnummer konsumenten anger i kassan. Du som konsument står själv för att rätt aviseringsnummer anges.
När du gör din beställning står det leverans som alternativ. Det är ditt ansvar att se till att adressen, dom du har angett vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inget annat anges.
Inbärning
På sängfabriken erbjuder vi extratjänsten inbärning för 1190 kronor. Det innebär att du får hjälp att bära in din vara in i hemmet till valfritt rum. Denna tjänst kan endast erbjudas i utvalda postnummer. Vänligen kontakta oss så undersöker vi möjligheten att lägga till tjänsten för ditt postnummer.
Leveranstid
Tillbehör skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar och leveranstiden är för närvarande 3-5 veckor
Synliga skador vid leverans
När du får din leverans kontrollera alltid om ditt gods är helt och rent.
Vad gör jag om min leverans är synbart skadad?
Be transportören att anteckna skadan på fraktsedel eller handdatorn innan du skriver under försändelsen.
Om du skriver under ett skadat gods så godkänner du att godset är i befintligt skick.
Vill du inte godkänna leveransen har du som kund rätt att neka den innan du skriver under.
Vid dolda skador måste du reklamera det till oss inom sju dagar från att du mottog din leverans.
Spar alltid emballage och dokumentera noga skador.
Anmäl din skada omgående till vår kundservice kundservice@sangfabriken.se
3. ÖPPET KÖP / ÅNGERRÄTT / RETURER
Du har rätt att returnera din beställning inom 14 dagar efter mottagandet. Vi kommer att återbetala dig så snart som möjligt, men det kan ta upp till 30 dagar. Observera att du måste informera oss om ditt beslut att ångra köpet.
Vid köp av varor i butik gäller ingen ångerrätt.
Du har inte ångerrätt om:
Vi på sängfabriken vill att våra kunder ska vara nöjda med sina köp, och därför erbjuder vi returrätt på våra produkter. Det är dock viktigt att notera att vissa av våra sängar inte kan returneras på grund av deras särskilda karaktär.
Specialtillverkade sängar, inklusive de som har ovanliga färger som vi inte har på lager, kan inte returneras. Detta gäller också om du har beställt en säng som är måttanpassad utöver vår standardsortiment. Detta innebär att om du beställer en säng med en specifik färg eller storlek som beskrivs här under som udda, är det tyvärr inte möjligt att returnera den.
Det finns också vissa storlekar på våra sängar som inte är återvinningsbara. Dessa storlekar är: 80×210, 90×210, 105×210, 120×210, 140×210, 160×210, 180×210 och 210×200. Om du beställer en säng i en av dessa storlekar är den inte återvinningsbar.
Men om du beställer en säng i en av de tre färgerna Ljusgrå, Mörkgrå, Svart, Grå eller Beige, så har du returrätt. Detta innebär att om du inte är nöjd med din säng, kan du skicka tillbaka den till oss och få en återbetalning. Notera dock att sängen måste vara i nyskick och i oanvänt för att vi ska acceptera en retur.
Vid köp av varor i butik gäller ingen ångerrätt.
Sammanfattningsvis gäller returrätten för sängfabriken endast på sängar i Ljusgrå, Mörkgrå, Svart, Grå eller Beige och endast om de inte är specialtillverkade eller måttbeställda. Om du har några frågor eller funderingar angående vår returpolicy, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Varan skickas tillbaka väl emballerad, som vi skickade den till dig.
När vi mottagit din retur så kommer vi granska den och göra en utbetalning om produkten är godkänd och inte blivit skadad eller i försämrat skick. Vi återbetalar dig på samma sätt du betalade din order med.
4. OUTLÖST PAKET
Vid outlösta paket förbehåller oss rätten att debitera dig 295 kr i avgift för att stå för våra omkostnader. Vid större paket som halvpall/helpall så förbehåller vi oss rätten att debitera dig 2500 kr för outlöst paket eftersom våra omkostnader vid sådana leveranser är högre.
5. BYTEN OCH RETURER
Hos sangfabriken.se kan du alltid byta eller returnera standardprodukter 14 dagar efter uthämtad leverans med full återbetalning enligt Distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot varan. För att kunna byta eller returnera produkter så måste de vara oanvända och i originalförpackning. Varan skall alltså återsändas i väsentligt oförändrat skick. Du får dock själv betala frakt/returkostnaderna när du sänder tillbaka varan till oss. Fraktkostnaden uppgår till max 2500:-. Skulle varan inte vara i orginalskick när vi tar emot den, då kommer vi beroende på karaktär debitera dig självkostnadspris för att iordningsställa varan.
Vill du returnera eller byta en vara? kontakta då oss ALLTID först på tel: 0221-288 99 och ange ditt ordernummer. När vi har mottagit och godkänt din returvara så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.
5.1 Återbetalningsskyldighet
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan och meddelandet om att du ångrat dig. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror dvs om vi gjort något fel.
6. Reklamation
Vi utgår alltid ifrån att dina produkter skall vara felfria vid leverans. Men skulle du få en defekt vara eller fel produkt levererad så följer vi konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. För att ditt ärende ska kunna handläggas på snabbast sätt så ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas, alternativt kan ett foto på skadan komma att krävas av oss. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. Vid godkänd reklamation, då står vi för returfrakten samt frakt för ersättningsprodukt.
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i levererad vara ska så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta oss med uppvisande av kvitto eller orderbekräftelse. Reklamation ska senast göras inom skälig tid från och med att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har i enlighet med Konsumentköplagen alltid tre års reklamationsrätt på varor som har köpts på Webbplatsen.
I konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får “reklamera” varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.
Skicka in bild/ bilder samt en kort video till: reklamationer@sangfabriken.se
12.TVIST
Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Mer om Allmänna Reklamationsnämnden kan du läsa på deras hemsida.
7. SEKRETESSPOLICY
Du kan läsa mer om vår Sekretesspolicy här
ÄNDRA UPPGIFTER
Ändring av kunduppgifter efter leverans
Vi förstår att dina personuppgifter kan behöva ändras efter att du har gjort din beställning. För att underlätta denna process, erbjuder vi en smidig och enkel lösning för att uppdatera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer eller gällande din order.
Pris för uppdatering av kunduppgifter
För att täcka de administrativa kostnaderna för att ändra tex ditt namn, adress eller telefonnummer innan leverans, debiterar vi en avgift på 199:-. Denna avgift täcker vår tid och resurser som krävs för att uppdatera dina uppgifter och se till att din beställning når dig utan problem.
För att ändringen ska vara giltig, måste du betala den angivna avgiften på 199:-.
Vi ansvarar inte för eventuella konsekvenser som kan uppstå på grund av felaktiga eller ogiltiga uppdateringar av kunduppgifter.
KONTAKTA OSS
Kontaktinformation
Sängfabriken
Org.nr: 556990-9418
Garantier
Sängfabriken.se erbjuder dig som kund ett omfattande trygghetspaket när du köper säng av oss.
- Livstids garanti på ram- och resårbrott. Garantin gäller endast mot ursprungsköparen av sängen, d.v.s. namnet som står dokumenterat på garantibeviset och/eller orderbekräftelsen. Företag har 10 års garanti.
- Sättningar i madrasser på upp till 3 cm är normalt och räknas inte som ett fel. Skulle sättningarna vara djupare går detta på garantin upp till 1 år efter köpet.
- 5 års garanti på motorer till ställbara sängar.
Sov Gott-Garanti
Utöver den lagstadgade reklamationsrätten som gäller enligt gällande konsumentskyddslagstiftning erbjuder vi våra Kunder en Sov Gott-Garanti för sängar.
Om Kunden skulle uppleva att sängen är för mjuk eller för hård så byter vi fasthet i Kundens säng. Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar från 2000 :- beroende på vilken sängmodell och storlek det är. Frakt på 2000-2500kr tillkommer utöver kostnaden för madrassen.
Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment;
Bolmen / Roxen
Hårdhetsbyte på Bolmen & Roxen sängar innebär en extra kostnad på grund av deras speciella konstruktion. Dessa sängar är byggda med förstärkt stålram, hörnfjädrar och m-fjäder, vilket ger dem överlägsen stabilitet och komfort. Denna avancerade konstruktion kräver mer hantverk och gör det svårare att ändra sängens hårdhet själv. Därför erbjuder vi hårdhetsbyte till en högre kostnad för att säkerställa att din säng förblir i perfekt skick och ger dig den komfort du förtjänar.
Storlekar mellan 160×200 och 210×210 kostar 3900:- inkl frakt.
Storlekar upp till 140×200 kostar 3000:- inkl frakt.
Royal Lyx / Ebba / Aura
Storlekar mellan 160×200 och 210×210 kostar 2500:- i frakt.
Storlekar upp till 140×200 kostar 2000:- i frakt.
Kunden kan uppvisa giltigt kvitto och garantibevis. Din orderbekräftelse är ditt kvittobevis.
Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin. Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Premium ramsäng, Storm ramsäng, Olbia ramsäng och Naturia ställbara säng, Naturia Kontinentalsäng, Lyxia kontinentalsäng, Organic kontentalsäng dvs på ingen natursäng gäller sov gott-garantin.
För äldre modeller tillverkade innan 1 juni 2024 gäller inte Sov Gott-garantin för Julia, Queen Crown och Wind.
Övrigt
Produktgarantin gäller inte för fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, det vill säga ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Våra sängar skall alltid hanteras ansvarfullt och underhållas väl, d.v.s sängen är inte avsedd för att hoppa i samt att du efterdrar benen med jämna mellanrum. Din orderbekräftelse gäller även som garantibevis så kom ihåg att spara den. Dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
Tveka inte att kontakta vår kundtjänst om du behöver mer information. Du når oss på telefonnummer 0221-288 99.
OBS!
Färger på foton kan ev. i vissa fall skilja sig lite från bild till bild på hemsidan samt mot i verkligheten beroende av bildkvaliteten och ljussättningen. Är du osäker på tyget och färgerna så kan du beställa kostnadsfria tygprover eller besöka vår butik i Valskog.
Prismatchning
Hittat ett lägre pris? Vi matchar det!
Vår prismatch gäller på våra sängar.
Allt du behöver göra är att dokumentera och visa att produkten kan köpas till angivet pris.
Villkor för Prismatch
Följande villkor behöver uppfyllas vid köptillfället för att kunna använda prismatch:
- Produkten ska vara av samma märke och modell, samt ej vara begagnad/använd eller reparerad.
- Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris, t.ex. genom att visa upp produkten på deras hemsida.
- Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
- Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
- Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
- Köpet ska kunna göras på lika villkor.
- För att använda prismatch behöver du vid köptillfället upplysa säljaren om det lägre priset.
- Vi matchar mot återförsäljare som bedriver sin verksamhet i Sverige, dvs klassas som en svensk juridisk person, har registrerad omsättning i Sverige samt följer de lagar och skatter som gäller i Sverige. Vidare behöver de vara anträffbara när det gäller garantier och service för svenska konsumenter.
Undantag från Prismatchning
Prismatchning gäller inte på:
- Produkter sålda av våra partners via dinamobler.se & countrystyle.se
- Geografiskt begränsade priserbjudanden, exempelvis öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lokal lagerrensning och liknande.
- Produkter av typen demoex, begagnade, reparerade eller på annat sätt ej kompletta produkter i nyskick.
- Gäller inte på specialbeställda produkter