KÖPVILLKOR

PUNKTER

  • Ångra ditt köp inom 14 dagar efter du mottagit dina varor.
  • Ångerrätten gäller INTE varor som är specialtillverkade
  • Har vi uppenbart fel priser kommer vi att annullera din order och återbetala ditt köp.
  • Vid fakturaköp eller delbetalning görs en kreditkontroll som utförs via KLARNA.
  • Vi reserverar oss mot felskrivningar och felaktiga priser
  • Alltid fri frakt
  • Leveranstid ca 3-5 veckor
  • Sov Gott Garanti

1. PRISER & BETALNING

Våra priser anges i inklusive moms. I kassan ser du det totala priset inklusive alla avgifter, rabatter, moms och frakt. Alla våra betalningar sker genom Klarna. Vi erbjuder Faktura, Delbetalning, Banköverföring, Kortbetalning och Swish.

Vid felaktig prissättning förbehåller vi oss rätten att annullera köpet och återbetala eventuell betalning eller makulera fakturan. Detsamma gäller vid eventuellt fel i vårt saldo och vi av uppenbara skäl inte kan skicka ordern och vid eventuell slutförsäljning samt tryck-och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick.
Om felaktigheter eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Sängfabriken rätten att ändra detta i efterhand. Sängfabriken tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.

KORTBETALNING
Sängfabriken erbjuder säker kortbetalning med VISA, MasterCard och AMEX i samarbete med Klarna.

BANKÖVERFÖRING
Sängfabriken erbjuder direktbetalning via internetbanken för kunde i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner köpet med BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto.

KLARNAS BETALNINGSALTERNTIV

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Betala i slutet av månaden finns som alternativ. Du finner villkoren här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

SWISHBETALNING
Vi erbjuder swishbetalning som alternativ. Du gör enkelt en betalning med din mobil och använder BankID för att verifiera ditt köp.
Du kan välja detta alternativ i kassan och tänk på att du måste ha ett giltigt BankID för att kunna slutföra köpet.

2. LEVERANSINFORMATION

Vi skickar våra sängar med våra egna bilar och kan använda oss utav Bring. Vi erbjuder alltid fri frakt på alla produkter till våra kunder i hela Sverige. Vi levererar din säng direkt hem till din tomtgräns/portgräns (inbärning kan beställas mot en kostnad) och mindre paket kan komma att levereras till närmaste paketombud.

Avisering
Aviseringen sker till de mobilnummer konsumenten anger i kassan. Du som konsument står själv för att rätt aviseringsnummer anges.
När du gör din beställning står det leverans som alternativ. Det är ditt ansvar att se till att adressen, dom du har angett vid beställningstillfället är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inget annat anges.

Inbärning
På sängfabriken erbjuder vi extratjänsten inbärning för 690 kronor. Det innebär att du får hjälp att bära in din vara in i hemmet till valfritt rum.

Leveranstid
Tillbehör skickas normalt från oss inom 1-3 arbetsdagar och sängar normalt inom 3-5 veckor.

Synliga skador vid leverans
När du får din leverans kontrollera alltid om ditt gods är helt och rent.

Vad gör jag om min leverans är synbart skadad?
Be transportören att anteckna skadan på fraktsedel eller handdatorn innan du skriver under försändelsen.
Om du skriver under ett skadat gods så godkänner du att godset är i befintligt skick.
Vill du inte godkänna leveransen har du som kund rätt att neka den innan du skriver under.
Vid dolda skador måste du reklamera det till oss inom sju dagar från att du mottog din leverans.
Spar alltid emballage och dokumentera noga skador.
Anmäl din skada omgående till vår kundservice info@sangfabriken.se

3. ÖPPET KÖP / ÅNGERRÄTT / RETURER

Du har rätt att skicka tillbaka din beställning inom 14 dagar från att du mottagit den och vi betalar tillbaka dina pengar så fort som möjligt men har upp till 30 dagar på oss. Dock måste du meddela detta till oss att du ångrar dig.

Du har inte ångerrätt om:
Avtalet gäller en specialtillverkad vara d.v.s en beställning utöver vårt standardsortiment på hemsidan (special mått eller udda tyg/färg etc) – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel.

När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Varan skickas väl emballerad

När vi mottagit din retur så kommer vi granska den och göra en utbetalning om produkten är godkänd och inte blivit skadad eller i försämrat skick. Vi återbetalar dig på samma sätt du betalade din order med.

4. OUTLÖST PAKET

Vid outlösta paket förbehåller oss rätten att debitera dig 295 kr i avgift för att stå för våra omkostnader. Vid större paket som halvpall/helpall så förbehåller vi oss rätten att debitera dig 490 kr för outlöst paket eftersom våra omkostnader vid sådana leveranser är högre.

5. BYTEN OCH RETURER
Hos sängfabriken.se kan du alltid byta eller returnera standardprodukter 14 dagar efter uthämtad leverans med full återbetalning enligt Distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot varan. För att kunna byta eller returnera produkter så måste de vara oanvända och i originalförpackning. Varan skall alltså återsändas i väsentligt oförändrat skick. Du får dock själv betala frakt/returkostnaderna när du sänder tillbaka varan till oss. Skulle varan inte vara i orginalskick när vi tar emot den, då kommer vi beroende på karaktär debitera dig självkostnadspris för att iordningsställa varan.

Vill du returnera eller byta en vara? kontakta då oss ALLTID först på tel: 0221-288 99 och ange ditt ordernummer. När vi har mottagit och godkänt din returvara så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.

5.1 Återbetalningsskyldighet
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan och meddelandet om att du ångrat dig. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror dvs om vi gjort något fel.

6. Reklamation

Vi utgår alltid ifrån att dina produkter skall vara felfria vid leverans. Men skulle du få en defekt vara eller fel produkt levererad så följer vi konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. För att ditt ärende ska kunna handläggas på snabbast sätt så ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas, alternativt kan ett foto på skadan komma att krävas av oss. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. Vid godkänd reklamation, då står vi för returfrakten samt frakt för ersättningsprodukt.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i levererad vara ska så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta oss med uppvisande av kvitto eller orderbekräftelse. Reklamation ska senast göras inom skälig tid från och med att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har i enlighet med Konsumentköplagen alltid tre års reklamationsrätt på varor som har köpts på Webbplatsen.

konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får “reklamera” varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.

Kontakta ALLTID oss på tel: 0221-288 99 vid alla reklamationsärenden.

7. SEKRETESSPOLICY
Du kan läsa mer om vår Sekretesspolicy här

8. KONTAKTA OSS

Kontaktinformation
Sängfabriken Mati AB

SOV GOTT GARANTI

Garantier
Sängfabriken.se erbjuder dig som kund ett omfattande trygghetspaket när du köper säng av oss.

  • Livstids garanti på ram- och resårbrott. Garantin gäller endast mot ursprungsköparen av sängen, d.v.s. namnet som står dokumenterat på garantibeviset och/eller orderbekräftelsen. Företag har 10 års garanti.
  • Sättningar i madrasser på upp till 3 cm är normalt och räknas inte som ett fel. Skulle sättningarna vara djupare går detta på garantin upp till 1 år efter köpet.
  • 5 års garanti på motorer till ställbara sängar.

Sov Gott-Garanti

Utöver den lagstadgade reklamationsrätten som gäller enligt gällande konsumentskyddslagstiftning erbjuder vi våra Kunder en Sov Gott-Garanti för sängar.
Om Kunden skulle uppleva att sängen är för mjuk eller för hård så byter vi fasthet i Kundens säng. Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar 2500:-.

Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att: • Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment; • Sängen är hel och ren; • Kunden själv ombesörjer frakten av sängen som ligger på 2500:-. Storlekar upp till 140×200 kostar 2000- i frakt. • Kunden kan uppvisa giltigt kvitto och garantibevis. Din orderbekräftelse är ditt kvittobevis.

Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin. Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Queen Crown, Smart och Julia ställbar.

Övrigt
Produktgarantin gäller inte för fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, det vill säga ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Våra sängar skall alltid hanteras ansvarfullt och underhållas väl, d.v.s sängen är inte avsedd för att hoppa i samt att du efterdrar benen med jämna mellanrum. Din orderbekräftelse gäller även som garantibevis så kom ihåg att spara den. Dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
Tveka inte att kontakta vår kundtjänst om du behöver mer information. Du når oss på telefonnummer 0221-288 99.

OBS! Färger på foton kan ev. i vissa fall skilja sig lite från bild till bild på hemsidan samt mot i verkligheten beroende av bildkvaliteten och ljussättning. Beställ gärna kostnadsfria tygprover för exakta färger, eller besök vår butik i Valskog.