Frågor & Svar
Vår kundtjänst finns här för att hjälpa dig – och du kan hitta svar på dina frågor direkt här.
Kontakta Sängfabriken
- 0221-288 99 (Vardagar 10-15)
- kundservice@sangfabriken.se
- Chatt (Vardagar)
- Butiker
Frågor & Svar
Hur lång leveranstid har ni?
Vår leveranstid är just nu 3-5 veckor men ibland kan det ta både kortare och längre tid beroende på beställningens karaktär. Transportbolaget som levererar din säng kommer att kontakta dig så fort de har fått sängen. Ni får sedan sinsemellan komma överens om vilken dag som passar för leverans.
Om du bor i närheten av vår fabrik så ringer vi dig senast dagen innan leverans och bokar tid. Om du inte har möjlighet att ta emot sängen just då, så planerar vi in en annan dag.
OBS! Vi kan inte planera in leverans innan sängen är färdigbyggd. Vi kan inte heller lova ett specifikt datum för leverans.
Levererar ni utanför Sverige?
Vi levererar idag till Sverige men mot en fraktkostnad som ni står för själva kan vi leverera sängen utomlands. Hur mycket det kostar beror på vart du vill skicka den. Vi kan självklart hjälpa er att ta fram ett pris för fraktkostnaden.
Hur fungerar 14 dagars öppet köp?
Om du inte är nöjd med köpet och vill utnyttja din ångerrätt har du 14 dagar från det att du mottagit din beställning. Du ska inom 14 dagar kontakta oss via telefon eller mail och uppge att du vill uttnyttja ångerrätten.
Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)
Produkten/varorna måste vara i ursprungligt skicka väl paketerad för att inte skada packet under transport. Skulle det vara skadat kan du få värdeminskningsavdrag. Läs mer i vårt köpvillkor.
Hur returnerar jag min vara?
Vill du returnera eller byta en vara? Kontakta då oss ALLTID först på tel: 0221-288 99 (vardagar 10-15) och ange ditt ordernummer. När vi har mottagit och godkänt din returvara så kommer vi efter dina önskemål antingen leverera en ny vara eller ge dig full återbetalning.
Hur reklamerar jag min vara?
För att vi ska kunna hjälpa dig på enklaste sätt så ska fylla i detta formulär:
Gör en reklamation här! Följ länken >
– Ditt ordernummer (du finner detta i din orderbekräftelse)
– En tydlig beskrivning av problemet
– Bilder som visar defekten/defekterna
– Bilder på emballage vid transportskada
Kan jag senarelägga min leverans / order?
Önskar du senarelägga en order vänligen kontakta kundservice på kundservice@sangfabriken.se eller ring 0221-288 99 (vardagar 10-15). Annars kan du lägga in en notis under din beställning att du vill ha det levererat ett viss datum så kommer vi kontakta dig innan leverans för att bestämma ett datum som passar dig.
Kan man provligga era sängar?
Hur mäter sig Sängfabrikens sängar med era konkurrenters?
Vi kan alltid erbjuda sängar ur alla prisklasser. Om du hittar en säng som du gillar hos en konkurrent är det mycket möjligt att vi har en av motsvarande kvalitet och med samma komfort till ett mer förmånligt pris. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att hitta det du söker!
Var tillverkas Sängfabrikens sängar?
Vi äger tre fabriker där våra sängar produceras. En fabrik i Valskog i Sverige och två i Litauen, där vi har både sömnad och tillverkning av komponenter. Alla under samma moderbolag. Din säng kan därför vara tillverkad antingen i Sverige eller Litauen, beroende på hur produktionen planeras. Detta gör att vi kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris, utan mellanhänder.
Vad ska man tänka på vid mottagandet av en leverans?
När din beställning levereras är det viktigt att du kollar på ditt paket/emballage, det är dock inte alltid möjligt tillsammans med chauffören.
Du ska helst göra det med chauffören direkt när du får ditt paket så att du kan syna av all emballage tillsammans och göra anteckningar på fraktsedeln om eventuella synliga emballageskador. (Bättre att skriva en gång för mycket än inget alls. Se till att chauffören signerar.
Vid mottagande så ska du göra dessa saker.
– Räkna antal kolli
– Anteckna
– Fotografera eventuella skador
– Ta kontakt med fraktbolaget och vår support (Sängfabriken), så att vi får kännedom om detta.
Om du har hemleverans till dörr är det viktigt att du är hemma vid mottagandet av varorna för att göra kontrollen ovan. Egna överenskommelser med chauffören som t.ex. att ställa av varan även om du inte är hemma, görs på egen risk.
Vilken fasthet ska jag välja?
Det är viktigt att du väljer rätt fasthet på din säng, både för att du ska ligga skönt men även för att sängen ska ges rätt förutsättningar för att hålla så länge som möjligt. För att hjälpa dig att hitta rätt fasthet har vi sammanställt en sängguide. Klicka här och scrolla ner till val av fasthet >
Min säng är för hård/mjuk, vad kan jag göra?
Om du upplever att din säng är för hård eller för mjuk finns det ofta möjlighet att byta hårdhet i upp till ett år efter att du fått hem sängen. Kontakta vår kundservice för mer information och priser.
Tänk på att det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid din nya säng. Därför rekommenderar vi att du alltid väntar en månad innan du bestämmer dig för om sängen är för hård eller för mjuk.
Kan jag sätta ihop min egna säng med gavel, ben och tyg?
Absolut! Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Är det två motorer på ställbara dubbelsängar?
Ja, för ställbara sängar 160 och uppåt sitter det en motor på varje sida som du styr med en trådlös fjärrkontroll.
Du kan sänka och höja både upptill och nertill på sängen.
Vad använder ni er utav för motor på ställbara sängarna?
Vi använder Linkak TD5 samt TD5 Advance motorer på våra ställbara sängar.
Jag har köpt en säng från er tidigare och nu vill jag köpa till en gavel i samma tyg, går det?
Det går absolut! Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
OBS! Vi tillverkar alltid alla delar till en säng med tyg från samma tygrulle för att undvika nyansskiftningar. Om du beställer t.ex. en gavel i efterhand kan det därför vara en viss nyansskillnad mellan den och din säng.
Hur mäter sig Sängfabrikens sängar med era konkurrenters?
Vi kan alltid erbjuda sängar ur alla prisklasser. Om du hittar en säng som du gillar hos en konkurrent är det mycket möjligt att vi har en av motsvarande kvalitet och med samma komfort till ett mer förmånligt pris. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att hitta det du söker!